ABOUT THE CALL
We invite artists from all over the world to present works in video format: record of performances, actions and works conceived on the disciplinary borders.

Duration: 2 to 10 minutes.

A committee made up of Adolfo Kaplan (Chile / France), Anne Sophie Demare (France), Luis Toro (Córdoba, Argentine), Juan Camilo Ávila (Colombia / France), Bernhard Gal (Austria), Joan Bages i Rubi (Spain), Álvaro Martinez León (Spain/France), Silvina Zicolillo & Matias Giuliani (Argentina) will select works to be presented during the Portes Ouvertes de Bagnolet event at LA OBRA (East Paris, FR) on October 2, 2021.

In the days prior to the event, the selected artists will also be invited to present their work and creative processes in virtual interviews in order to introduce the different voices, ideas, works and reflections to the general public.

Those interested should send the link to the video, name and brief description of the work, and a biography to laobraparis@gmail.com until September 1st, 2021 (11:59 p.m. Paris time, GMT + 2)
À PROPOS DE L'APPEL

Nous invitons des artistes du monde entier à présenter des œuvres au format vidéo : enregistrement de performances, actions artistiques, etc. Sans être une condition pour choisir les oeuvres , l’intérêt de LaObra se situe sur les frontières disciplinaires.

Durée : 2 à 10 minutes.

Un jury composé d'Adolfo Kaplan (Chili / France), Anne Sophie Demare (France), Luis Toro (Córdoba, Argentine), Juan Camilo Ávila (Colombie / France), Bernhard Gal (Autriche), Joan Bages i Rubi (Espagne), Álvaro Martinez León (Espagne/France), Silvina Zicolillo & Matias Giuliani (Argentine) ) sélectionnera les œuvres qui seront présentées lors de l'événement Portes Ouvertes de Bagnolet à LA OBRA (Paris Est, FR) le 2 octobre 2021.

Dans les jours précédant l'événement, les artistes sélectionnés seront également invités à présenter leur travail et leurs processus créatifs lors d'entretiens virtuels afin de connecter les différentes voix, idées, œuvres et réflexions entre eux et le public.

Les personnes intéressées doivent envoyer un lien vers leur vidéo, le nom et une brève description de l'œuvre, ainsi qu'une biographie à laobraparis@gmail.com jusqu'au 1er septembre 2021 (23h59 heure de Paris, GMT+2).

ACERCA DE LA CONVOCATORIA
Invitamos a artistas de todo el mundo a presentar obras en formato de video: registro de performances, acciones y obras concebidas en los bordes disciplinares.

Duración: 2 a 10 minutos.

Un comité conformado por Adolfo Kaplan (Chile / Francia), Anne Sophie Demare (Francia), Luis Toro (Córdoba, Argentina), Juan Camilo Ávila (Colombia / Francia), Bernhard Gal (Austria), Joan Bages i Rubi (España), Álvaro Martinez León (España/Francia), Silvina Zicolillo & Matias Giuliani (Argentina) seleccionará las obras a ser presentadas durante el evento Portes Ouvertes de Bagnolet (Paris este, FR) el día 2 de octubre de 2021.

En los días previos al evento, los artistas seleccionados serán también convocados a presentar su trabajo y procesos creativos en entrevistas virtuales con la finalidad de conectar las diferentes voces, ideas, obras y reflexiones entre los seleccionados y el público general.

Los interesados deberán enviar el link al video, nombre y breve descripción del trabajo, y una biografía a laobraparis@gmail.com hasta el 1ro de septiembre de 2021 a las 23:59hs hora de París (GMT+2)


About the selection comitee


Architecte. Vit et travaille à Gent, Belgique. Son travail architectural n'implique pas l'adaptation de schémas préétablis à de nouveaux espaces, mais plutôt la recherche des particularités et des potentiels de chaque nouveau lieu d'intervention. La lumière, l'austérité, les chemins possibles de l'espace tentent de proposer des expériences alternatives d'habitabilité quotidienne.


Artiste, compositeur, pianiste et performer. Promoteur de “La Obra”. Il a fait des études universitaires en Sciences et Arts à l'UCA (Valparaiso, Chili), puis il a fait des masters à la Sorbonne (Paris IV), à l'Ecole Nationale de Pantin et au Conservatoire à Rayonnement Régional de Strasbourg. Il poursuit actuellement un doctorat à l'Université de Vincennes-Saint Denis (Paris VIII). Il y a plus d'une décennie, ses intérêts artistiques se sont tournés vers l'art de la performance, l'art conceptuel et l'audiovisuel expérimental. Après avoir monté "La Obra", à Bagnolet (Paris est) il fait face à un projet à moyen/long terme qui consiste à construire un centre artistique de laboratoires et de résidences artistiques dans le sud de la France et le centre du Chili.

www.laobra.paris




Artista-Músico, Compositor, Guitarrista, Docente. Licenciado en Composición Musical graduado en la Fac. de Artes de la Universidad Nacional de Córdoba. Se especializó en composición con los maestros Gabriel Valverde y fundamentalmente con Gerardo Gandini. Su campo artístico es la creación musical contemporánea y experimental desarrollando proyectos musicales en vinculación con otras prácticas artísticas. Su música ha sido interpretada en diversos conciertos y festivales de Argentina aunque su actividad central es en Córdoba, en donde ha producido ciclos, festivales y jornadas artísticas. Su música ha sido premiada con la 1º Mención en Premios Regionales de la Subsecretaría de Cultura de la Nación (2001), Juan Carlos Paz del Fondo Nacional de las Artes (2005), IV Concurso Eduardo Alemann de la Fundación Ars Nóbilis. (2008). Actualmente dirige la Orquesta Nacional de Silencio (Cba) e integra el Proyecto Red Ensamble (Cba). Es docente de Composición en la Universidad Nacional de Córdoba y de Composición, Teoría, Análisis y Acústica en la Universidad Nacional de La Rioja e Investigador del Centro de Estudios en Filosofía de la Cultura (UNC)

sites.google.com/view/luistoro



Lighting artist and dancer. At his own studio-lab of La Obra, developed several solo and collaborative experiments/exercises always focused on body presence and movement contextualized by ligth.

SMART UP



Austrian artist, composer and musicologist Bernhard Gál is equally at home within the domains of contemporary music, installation art and media art. As of now, Gál has created around 80 sound installations and intermedia art projects, combining sound, light, objects, as well as architectural concepts and video projections into multidimensional and prevalently site-specific art works. He composes for acoustic instruments and electroacoustic music. As a laptop musician, Gál has performed extensively on five continents, and worked with numerous musicians of the electronic and improvised music scenes. Another aspect of his work is interdisciplinary collaborations, e.g. with the choreographers/dancers Christian Aichinger and Akemi Takeya, the writer Róbert Gál, the visual artists Susana Gaudêncio, Mandy Morrison, John Roach and Silwa Sedlak, the architects Yumi Kori and P. Michael Schultes, the directors Ludwig Wüst and Dietmar Lenz, the film makers Emre Tuncer and Hervé Nisic, the sound engineers/technicians Günther Bernhart, Götz Dihlmann and Martin Murauer, as well as collaborative projects with fellow musicians such as Chao-Ming Tung, Kai Fagaschinski, Jennifer Walshe and Belma Bešlić-Gál.

Born in Vienna, Austria in 1971, Gál began to nurture his interest in music and (sound) art around 1985. After studies at Vienna’s University of Music (Sound Engineering) and the University of Vienna (Musicology), and a year-long residency in New York City in 1997–98, he has focused on his compositional and artistic activities. Since 2006, Gál has also been the creative head behind shut up and listen! - Transdisciplinary Festival for Music and Sound Art, in Vienna and serves as the artistic director of the Austrian art organization sp ce. Between 2006 and 2007 he taught sound art at the University of Arts in Berlin. From 2010-13 Gál held a research position at the Paris Lodron University Salzburg, in conjunction with the interdisciplinary doctoral college ‘Art and the Public’. Currently he is working on a PhD concerning sound installation art.

Gál's work has been presented in concerts, sound and intermedia installations, exhibitions and radio portraits around the world, and performed by ensembles such as China Found Music Workshop (Taiwan), the Kammerensemble Neue Musik (Berlin), the Ensemble Noamnesia (Chicago), the OENM-Ensemble (Salzburg), the NewTon-Ensemble, the Ensemble Kontrapunkte and the Ensemble Phace (Vienna). He has been invited to international music and art festivals including Wien Modern, Vienna; MaerzMusik, Berlin; Sonambiente, Berlin; Donaueschinger Musiktage; Nuova Consonanza, Rome; MATA, New York; Soundfield, Chicago; Mutek, Montreal; Musicacoustica, Beijing; FILE, São Paulo, and frequently gives lectures and workshops. For his music and art projects Gál has received several awards, including the Karl Hofer Prize Berlin 2001, an annual composer fellowship from the DAAD Artists in Berlin Programme 2003, the Austrian State Scholarship for Composition 2004 and 2016, and the Outstanding Artist Award for Music of the City of Vienna 2010. His work has been made available on ca. 30 audio publications and documented with various catalogue books and DVDs.

bernhardgal.com



Most of my work starts from the observation and reinterpretation of nature and my surroundings.
I aim to create a mental and physical space where I explore time, memory, feelings, materiality and the imaginary; The canvas becomes a ludic scenario where anything is possible.
I am interested in the process of indertermination in painting, the exploration of pure color and its expressive properties.
My work is focused in the tension between
substance and phenomenon, between essence and appearance ; painting is always a process of starting over.

These paintings and drawings are based on the exploration of a  pulse in my unconscious mind.
A rhythmic beat transformed into inner and outer images. I delve in this duality to bridge a dialogue between this two worlds and a visualization of my own aesthetic emerges. The finished work is not a concrete idea but the outcome of a process. I want to make painting relevant as an act, enjoyable and truthful.
juanavila.org


Il commence sa vie professionnelle en 1996 dans le milieu des musiques du monde. Sa volonté d’approfondir ses connaissances en musiques du monde l’amène à devenir guitariste flamenco. Dans cette période, il compose de la musique pour plusieurs spectacles de danse et tourne en Espagne, Italie, Grèce, Turquie, Mexique et Indonésie. Arrivé à Paris en 2004, il dirige son activité entièrement vers la création musicale. Il se forme auprès divers compositeurs dont notamment Philippe Leroux. Ses dernières années de formation ont été nourries par la rencontre avec Salvatore Sciarrino, Brian Ferneyhough, Alberto Posadas, Vinko Globokar et de Luis de Pablo, tout en étant assistant du chef d’orchestre Arturo Tamayo.
Il a été invité au Palais de Tokyo (Paris) et la Biennale d’art contemporain de Marrakech pour montrer son travail électroacoustique. Sa musique instrumentale a été interprétée par divers ensembles tels le quatuor à cordes Béla, Vocaal LAB ou l’Orchestre de la Jeunesse d’Espagne, en France, dans d’autres pays européens et dans le continent américain.
En 2009, il co-fonde à Paris le collectif d’artistes Trafic, avec lequel il a conçu et produit des concerts de musique contemporaine, soirées pluridisciplinaires, performances et happenings. Au sein du même collectif et en collaboration avec la compositrice Elsa Biston, il conçoit 'Playlist – Montreuil (2013-2016), un projet visant la participation d’habitants de plusieurs quartiers de la ville de Montreuil (93) à des expériences liées à la création sonore contemporaine. Dans le même contexte territorial, les deux compositeurs collaborent actuellement sur 'Orfeo Pratique', un film librement inspiré de l'opéra homonyme de Monteverdi. Plus d'information sur Trafic
Sa pièce Souvenirs, fictions a été récemment créée dans l'émission Création mondiale ( France Musiques, ensemble Soundinitiative ) de même que son théâtre sonore Ecoutez ce Fa a tourné entre 2019 et 2021. Il prépare en ce moment la création d’un nouveau spectacle immersif et participatif, L’Aimée, autour du rapport entre musique et genre (création 2022). Il collabore avec la fédération « À coeur joie » depuis 2019 en tant que chef et compositeur. Dans ce contexte, sa nouvelle création Rollin pour chœur en mouvement verra le jour en 2022 (commande ACJ Pays de Loire).
Enfin, il prépare avec Trafic un projet de recherche-action visant à créer une pratique artistique mêlant langage, musique vocale et mouvement.

alvaromartinezleon.com



Afterwards to obtain the Title of piano teacher at the Music Conservatory “Liceu” of Barcelona (I've studied piano with Àngel Soler and Jean-Pierre Dupuy).  I carried out the Master of Digital Arts - Music at the U.P.F. of Barcelona. I studied musical composition and electroacoustic music with Eduard Resina, Gabriel Brncic and Jose Manuel Berenguer. In a parallel way I obtained the Title of Pedagogy at UAB in Barcelona.

Later I moved to Paris to carry out the DEA-Master of "Esthétiques, Sciences et Technologies des Arts - Specialité Musique" at the University of Paris 8 under the direction of Horacio Vaggione. This allowed me to study musical composition with José Manuel López López, Mario Mary, Horacio Vaggione, Anne Sedes.

I obtained the DEM of Electroacoustic Composition at the Conservatory of Pantin with Christine Groult and the DEM of Musical Composition at the Conservatory "d'Aulnay-sous-Bois" José Luís Campana and Mario Mary.

Later I obtained the Cycle of Musical Perfection (Composition) at the CRR of Reims with Daniel d'Adamo and Tom Mays (2011).

I obtained  my PhD in "Esthétiques, Sciences, Technologies des Arts - Spécialité Musique" under the direction of Anne Sedes at the same University of Paris 8 (2012).

In a parallel way I've received lessons of other composers in Paris at IRCAM (Summer Course) and I've received lessons of Gilles Racot, Philippe Leroux, Denis Dufour (CRR Paris), François Bayle and also in Berlin with Rebecca Saunders.

I've received scholarships of formation and commissions of creation/composition of different institutions and foundations (Generalitat de Catalunya, the Phonos Foundation UPF Barcelona, Duran Martí Foundation in Tortosa, Denistés93 in Paris, INAEM-CDMC in Madrid, SACEM in Paris, etc…).

My works have been performed in several countries and have been rewarded in several international competitions (Spain, Andorra, France, Belgium, Argentina, etc...).

joanbages.com



Profesora Superior de Música con especialidad en piano, Conservatorio Superior de Música de la Ciudad de Buenos Aires y egresada de la Diplomatura Superior en Música Contemporánea con orientación en Composición con Nuevas Tecnologías, Conservatorio Superior de Música Manuel de Falla.
Actualmente se encuentro trabajando en su tesis de Maestría en Artes Performáticas como becaria de la Universidad Nacional de las Artes.

Ha recibido apoyo para la realización de su trabajo del Ministerio de Cultura de la Nación, Fondo Nacional de las Artes, Secretaría de Cultura de la Nación, Cancillería de la Nación Argentina, Fundación Mozarteum, Universidad París 8 (Francia), entre otros. Sus obras han sido realizadas en Argentina, México, Austria, Francia, Italia, Canadá, Brasil, Perú y Colombia

silvinazicolillo.wordpress.com





Compositor residente en Buenos Aires, realizó las licenciaturas en Composición y en Dirección Coral en la UCA, estudiando de manera particular con los compositores Jorge Rosso, Jorge Sad & Francisco Kropfl.

En los últimos años, sus intereses artísticos se desplazaron hacia una zona intermedia entre la composición musical y la performance, concibiendo a los músicos no como intérpretes sino como performers en escena con saberes musicales específicos. Fue fundamental la experiencia junto al Nuevo Ex Ensamble Wonderland!, grupo que actualmente co dirige junto a Silvina Zicolillo.

Es coordinador y profesor de composición en la Diplomatura Superior en Música Contemporánea del Conservatorio Manuel de Falla y profesor e impulsor de la carrera de Composición con Medios Mixtos del Conservatorio Astor Piazzolla, en donde también co-dirige el proyecto MIXLAB, junto a Lautaro Vieyra.

Dictó workshops y charlas en la Universidad de Auckland (Nueva Zelanda), IRCAM (Centro Pompidou, Paris), Conservatorio Morales de Sevilla, Conservatorio Nacional de Música y Danza de Paris, UNIRIO (Rio de Janeiro), Universidad del Bosque (Bogotá) y en varios lugares de Argentina. Presentó obras en el país -Teatro Colon, sala principal y CETC, TACEC, BN, Cupula del CCK, etc- y en el exterior. Es beneficiario del Premio Municipal -vitalicio-, varias ediciones del J.C.Paz del FNA, etc. Recibió becas/invitaciones del OV-Alliance (NY), BIT20 ENSEMBLE (Noruega), Fondation Royaumont (Francia), Atlantic Center for the Arts (EEUU), Ineract 2006 (Dinamarca), Secretaría de Cultura, Mozarteum, Groupe de Recherches Musicales (Radio France,), Emb. de Francia, Cancillería, Beca Antorchas (2 años), Área de Música Contemporánea de la Sec. de Cultura de la Nación, el Fondo Nacional de las Artes, la CECH (Chile), Ibermúsicas (Arg), entre otras.

Durante los últimos 20 años, organizó un centenar de charlas y workshops con compositores, intérpretes y creadores en los espacios institucionales en los que trabaja.

matiasgiuliani.com.ar



ADOLFO KAPLAN

GENERAL DIRECTOR / CO CURATOR


ANNE SOPHIE DEMARE
SILVINA ZICOLILLO
MATIAS GIULIANI

PERMANENT CURATORS


JUAN CAMILO ÁVILA

INVITED ARTIST


MOGLY SPEIX

ASSOCIATED ARTIST